За бариерите на езика и още нещо


Пътят на изучаване на чужд език е павиран с труд, постоянство, голяма доза воля и отдаденост. Като всяко едно начинание, което искаме да изнесем успешно, езиковите умения се развиват по една безкрайна спирала, водеща към съвършенството на перфектното владеене на чужд език. За да продължим да се изкачваме нагоре обаче, са нужни усилия. А те не рядко ни изглеждат като пречки и сериозни спънки, изпречили се пред нас – такива, които разклащат вярата в успеха и поставят под съмнение нашите качества и умения. Какво правим, когато се сблъскаме с такъв тип проблем? Обръщаме поглед назад, за да видим как хората преди нас са преодолявали трудностите по същия път, по който сега ние вървим.
Книгите, оставили безценния си отпечатък в научните среди, са източник на безгранично знание и образованието би било напълно невъзможно без тях. Четенето е гарантиран метод за качественото развитие на един ученик, както в училищната общност, така и извън нея. През дългите години на развитие на образованието и науката, четенето на всякакъв тип литература, е доказало своята ефективност и принос за адекватното формиране на личността от ранна детска възраст. А когато изучаването на чужд език се комбинира с развитие на мисълта и креативността, процесът на обучение се ускорява и подобрява драстично.  Същевременно – като млади хора, изграждащи бъдещето, е наша морална отговорност да развием остарелите и улегнали знания и методи, адаптирайки ги към днешния модерен свят във всеки един аспект. С развитието на технологиите, вместо да занемаряваме четенето на книги, ние всъщност можем да го промотираме, подобрим и имплементираме в различни по вид дейности, свързани с нашето образование - във всяка една наука и особено важно – при изучаването на чужди езици.
Всеки един език, който изучаваме, ни въвлича в ново приключение из колективния ум на различна от нашата нация. Показва ни нови хоризонти и идеологии, нов и различен начин на мислене. Обогатява съзнанието с един малък и изцяло нов свят. Затова, колкото повече езици изучаваме, толкова по-отговорни, отворени и широкоскроени ставаме в мирогледа си към света – една идея по-съзнателни за чуждестранните начини на живот.
Изучаването на нови езици е бенефициално за развитието ни в ученическите години и това е главната причина то да се базира на подходи и методики, които да подкрепят ученика ефективно в стъпките към неговото израстване като личност, както и да подпомагат академичното развитие.  Тези две категории, формирани именно през тийнейджърските години, са основни във всяка една сфера на живот. Затова, трябва да се постараем те да бъдат качествено издържани. Конкретно в областта на чуждите езици, четенето на книги, свободни статии, текстове, новини и есета е абсолютно задължително за правилното и по-скоростно усвояване на материала.
Без да споменаваме всички останали ползи от четенето като цяло, то намира своето място в изучаването на чужд език, носейки значителен принос. Четенето, дори и с по-бавно темпо, ни предоставя нови конструкции при формирането на изречения, нова граматика и нова лексика. Те се изучават много по-добре в контекста на прочетеното и остават по-трайно запечатани в паметта ни. Това е и причината ученици, които четат книги на чужд език, да говорят, четат и пишат по-добре и по-свободно от такива, които не го правят. А когато четем произведения на автор, роден и израснал с езика, който изучаваме, се доближаваме до естествената конструкция и начин на мислене, скрит зад чуждите думи.
Като човек, изучаващ чужди езици, както в училище, така и извън него, смятам четенето на чуждестранни автори за неделима част от обучението и есенциална съставка за успех. Личният ми опит през изминалите години ми показва важността да умееш да четеш, преодолявайки бариерата на езика, тъй като при превода на множество текстове от чужд на български език, често се губят много основни за произведението моменти и идеята на неговия автор остава неразвита докрай. Способността да четем на чужд език, която усвояваме през ученическите си години, ще ни съпътства през целия период на нашето обучение и още повече – през целия ни живот. А щом веднъж успеем на надскочим границата на езика, пред нас се разкрива светът на прекрасни произведения, романи, стихосбирки, пиеси и идеологии, представени от външния за нас свят. Типичен пример за това е класическата английска и американска литература, изучавана в единадесети клас – викторианските произведения на Чарлз Дикенс, Емили Бронте, и Оскар Уайлд възпитават в учениците ценности и морални виждания, представят пред нас персонажи, изправени пред житейски изпитания и дилеми, а заедно с това – начина, по който героите се справят с тях. Както вече споменах, текстовете в оригинал ни доближават в пъти повече до подтекстовото равнище и скритите под повърхността идеи.
Освен, че четенето на чужд език драстично подобрява качеството на получените знания, то разширява кръгозора ни като личности и ни дава възможността да се докоснем до хиляди велики произведения и до техните автори в близък план. В обобщение - четенето на чуждестранни текстове води до развитие на чуждоезиковите умения и креативността, изгражда ценностната ни система, ускорява критичната ни мисъл и всяка следваща прочетена дума ни разкрива малко повече за света около нас – а това е най-ценното, което можем да извлечем от своето образование. Прескочим ли бариерите на езика – надскачаме себе си и достигаме до един нов и завладяващ аспект на израстването си.

***     
Именно затова четенето е основна съставка при формирането на една личност, а когато това става на чужд език, всички граници стават преодолими. 

                                                                                                  

                                                                                                  Автор: Анастасия Димитрова  


ФОТОГРАФ: МАРИЯ ДАВИДКОВА





 

           


















Коментари