Какво е да си в топ 10 на най-добрите ученици-географи в страната?


За преживяванията си по време на селекцията за националния отбор на България по география за участие в международната олимпиада по география и икономика разказва 7-мата в България- ученичката от 11 а клас на ЕГ "Д-р Петър Берон", гр. Кюстендил- Александрина Гърлянска.





От 12 до 14 април тази година участвах в национален кръг на олимпиадата по география и икономика, който се проведе в град Видин. Това беше първото ми национално състезание и бях доста притеснена. Самият кръг са проведе на 3 етапа, като първият включваше 30 тестови задачи от отворен и затворен тип, с времетраене 1 час, вторият – мултимедиен тест с 20 въпроса за 20 минути, а до третия етап, който беше решаване на казус, се допускаха само първите седем участници, които са събрали най-голям брой точки от първите два етапа. С общ резултат от 192,5 точки, успях да с класирам в челната седмица и да се явя на последния етап – решаването на казус. 

Честно казано не очаквах да стигна до финалния етап, но бях безкрайно доволна, че дори само с час и половина география на седмица и добрата подготовка от страна на г-жа Донка Стоянова, ме изстреляха в ТОП 7 на България.  
  
След края на състезанието запазих седмата си позиция с обща оценка 5,50. В края на месец май получих покана да взема участие в селекцията за национален отбор за международната олимпиада по география и икономика. 

На 4 юни в Първа английска гимназия в гр. София се проведе тест на английски език по география и икономика, а от 27 юни до 3 юли се проведе подготвителният лагер в Националния център за подготовка на ученици за олимпиади на МОН. На подготвителния лагер всекидневно се провеждаха лекции от преподаватели във висшите учебни заведения. 
Лекциите бяха на теми -“Приложна геоморфология“, „Урбанистика, градско обновление и градско планиране“, „Култура и регионални идентичности“(като тези две теми ни бяха преподавани от д-р Ивайло Стаменков, който е учил в нашата гимназия и негова учителка е била г-жа Донка Стоянова), „Картография“, „Smart cities, „Агрикултура“, „Управление на ресурсите“, „Хидрология“, „Климат и климатични промени“, „Икономика и глобализация“, „Туризъм“ и „Екология и устойчиво развитие“. 
Лично на мен ми допаднаха темите за туризъм и култура. Темата за картография беше пък най-разнообразна, тъй като ни позволи да излезем от класната стая и да направим карта на пътя до Борисовата градина и на част от нея.  След всяка лекция полагахме тест върху темата и сборния резултат от всички тестове беше ключов за избора на участници за отбора. 
Също така имахме и допълнителни задачи, които получихме по време на лагера. Едната от тях беше да проучим, опишем и намерим начин за решаването на проблема с недостига на земя в Хонконг, където всъщност ще се проведе международната олимпиада, а другата бе да изготвим постер свързан с устойчивото развитие на гр. София и превръщането му в „умен град“. 

Участници в подготовката бяхме 12 ученици от цяла България от 10, 11 и 12 клас. Успяхме да създадем приятелства, хубави спомени и същевременно да научим нещо ново и полезно. 
Но, макар че не успях да вляза в отбора и въпреки голямата умора след края на лагера, съм щастлива, че имах възможността да разширя познанията си, да срещна нови и различни хора, които ни обединява интересът към географията, и да добия представа какво се изисква, за да представяш България на такъв голям форум.



                                                              

   


Автор: Александрина Гърлянска

Коментари